Müslimakeri

Här var det ett tag sedan man var och det har ärligt talat vart skönt med lite semester. De senaste dagarna har bara vart fyllda med ego-saker. Afterwork, tjejmiddagar, filmer och så har även min vaniljvita hy fått smaka på lite sol. Tycker mig ana en nyans av latte...

Och på tal om latte så har jah praktiserat ett tag nu på ett litet café med chokladbutik. And I love it! Helt motsatsen till vad jag brukar göra. jag brukar ju dricka latten och inte göra den. Men nu kan jag, och den största missen hittills har väl vart att jag. i extasen över att ha fått till perfekt skum med perfekt temperatur, tagit bort kannan från "blåset" vilket innebär mjölk aaaall over the place. Men det lärde man ju sig för länge sig att lite mjölk inte är något att gråta över. Anyway...kom på kaffe!

Idag gjorde jag müsli, som brukar vara en ofta förekommande söndagsaktivitet för mig. Jag utgår från Suss recept, men gör alltid lite ändringar så det passar humör och vad som råkar finnas i skåparne. idag la jag till kokosflingor och boveteflingor för mandlarna och lite annat var slut. Just det, lite valnötter slank med också.
Eftersom ni så snällt har bett om receptet ska ni nu få detta. ( jag vet vart era skafferier bor så nu när jag har ansträngt mig att skriva ner det får ni banne mig rosta också....!)

image110

Alltså:

På ett ungefär...

5 dl rågflingor
5 dl dinkelflingor eller fiberberikade havregryn
1 dl havrekli
1 dl vetegroddar
1 dl krossade linfrön
1 dl solroskärnor
1 dl grovhackad sötmandel ( har ni hacktillsats till stavmixer eller liknande, ta det! )
Kanel
Kardemumma
4 msk rapsolja
ca 1 dl vatten
ca 3 msk Acacia-honung för att få lite sötma( jag brukar bara ringla lite, det är inte så noga...

Gör så här:

image111


Ta fram en stor plåt som har lite djup. Blanda ihop alla ingredienser förutom kanel, kardemumma, rapsolja och vatten. Pudra över rikligt med kanel och lite kardemumma. Ringla över rapsoljan, honungen, droppa över vattnet och arbeta samman muslin.

Rosta i ugnen på 175 ° i ca 20 min. Tillsätt gärna torkade aprikoser klippta i småbitar eller lite russin. Eller gör en lyxvariant med chokladbitar, det är bara fantasin som sätter stop. Förvara i glasburk med tättslutande lock.

image112

Sådär ja, det var väl inte så himla svårt?
Nu ska jag och egon gå och läsa ELLE.
Engelskan tar vi en annan dag.
Kanske i ett annat liv.

Perhaps, perhaps, perhaps...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0